Over ons

Wie zijn we?

Op de Jonge Helden Academie begeleiden we je bij het maken van de juiste keuze voor een opleiding of een leuke baan. Je bent op een vaste dag per week bij de Jonge Helden Academie en op andere dagen doe je gericht ervaringen op. In een groep van maximaal twaalf deelnemers werk je op jouw manier, in je eigen tempo en onder professionele begeleiding aan je persoonlijke ontwikkeling. Je onderzoekt wat voor jou belangrijk is en wat bij jou past als vervolgstap.

Samen kijken we naar wat je al weet en kunt, en wat je nog meer kunt ondernemen om jezelf verder te ontwikkelen. Je denkt na over je doelen en leert welke kennis, vaardigheden en houding je nodig hebt om deze te bereiken. We kijken naar ervaringen uit je eigen dagelijks leven, bijvoorbeeld je bijbaantje. En matchen jouw interesses, talenten en wensen met de mogelijkheden en kansen die mensen, opleidingen en organisaties je bieden. We passen daar het programma en de activiteiten op aan, en zorgen voor een werkwijze en leerstijl waar jij je lekker bij voelt.

De Jonge Helden Academie bestaat uit ervaren coaches, studieloopbaanbegeleiders en ondernemers.

Marieke van Baars

Oprichter & Directeur
Marieke van Baars

Marieke van Baars

Oprichter & Directeur

Zowel tijdens mijn sportcarrière en als leidinggevende in het onderwijs en welzijn, wil ik bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van mensen door kennis en ervaringen te delen. Waarom ik dat doe? Ik heb zelf ook ervaren hoe belangrijk het is dat er echte aandacht aan je gegeven wordt als je jong bent en voor moeilijke studie- of loopbaankeuzes staat. Dat er naast je ouders andere mensen zijn die je zien en zeggen welke talenten en kwaliteiten je hebt en je daardoor ondersteunen bij het maken van keuzes. Waartoe dat allemaal heeft geleid, kun je lezen op www.linkedin.com.

Functies: Oprichter, Directeur
Taken: Organisatie en netwerk ontwikkelen, ‘mama doekoe’

 

Marieke spreken? Dat kan!

Rogier van Aanholt

Oprichter, Directeur & Coach
Rogier van Aanholt

Rogier van Aanholt

Oprichter, Directeur & Coach

Aan het einde van mijn middelbare school bood een bedrijf mij een vaste baan aan: het verkopen van tv’s en stereo’s. Fantastisch, het was mijn hobby en bovendien had ik toen nog geen idee met welke studie ik zou willen starten. Ik werkte gedurende vijf jaar in winkels, fabrieken, verzekeringsmaatschappijen totdat ik ontdekte dat mijn interesse veel meer uitging naar hoe mensen met elkaar omgaan. Daar wilde ik meer mee gaan doen.

Tijdens mijn studie heb ik met een medestudent een filmbedrijf opgezet, gewoon kijken of het kon en of we zo ook onze boterham konden verdienen. En jawel, zie www.studiowhitecat.net. Inmiddels had ik wel duidelijk dat ik met mensen wil werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Dat heb ik een aantal jaren met plezier en succes gedaan als studieloopbaanbegeleider en docent in het HBO. En nu al geruime tijd in en vanuit de Jonge Helden Academie.
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen ergens voor deugt dus zet ik mij in om mensen te helpen ontdekken waarvoor.

Functies: Oprichter, directeur, Coach
Taken: Programma ontwikkeling, opleiden, trainen en coachen, ‘humorisme’

 

Rogier spreken? Dat kan!

Mick Berkenhagen

Coach & Online PR/marketing
Mick Berkenhagen

Mick Berkenhagen

Coach & Online PR/marketing

Vanaf de middelbare school heb ik al moeite om dingen te moeten doen/leren waar ik zelf niet het nut van inzie. Deze ervaring heeft mijn beeld op school en leren dusdanig beïnvloed dat ik ook niet met een open blik naar een vervolg studie kon kijken. Mede daardoor kwam het dat ik drie keer van studie ben gewisseld, met tussendoor ook nog de struggles die je kan ervaren als je een studie voortijdig stopt. Uiteindelijk heb ik een studie afgerond, puur op wilskracht en zonder plezier omdat ik van mezelf vond dat ik iets moest afronden zodat ik maar een papiertje had.

Zelf heb ik altijd al een natuurlijke interesse in mensen gehad. Het gaat mij er niet zo zeer om wat iemand doet, maar meer waarom, hoe en waarom iemand het op die manier doet. Deze interesse en mijn eigen school/leer ervaring zijn voor mij de drijveren om jongeren te helpen om te onderzoeken wat er voor hen echt toe doet in het leven. En vanuit daar ze te helpen om een bewuste en gerichte keuze te maken.

Functies: Coach, Online PR/marketing
Taken: Programma ontwikkeling, coaching, ontwerpen, social media, ‘eigenzinnigheidskundige’

 

Mick spreken? Dat kan!

Geert Vaarwerk

Oprichter, Bestuurslid & Adviseur
Geert Vaarwerk

Geert Vaarwerk

Oprichter, Bestuurslid & Adviseur

Ik ben medeoprichter plus bestuurslid en op de achtergrond actief in de functie van adviseur en mentor van de coaches en ambassadeurs.

Ik heb tijdens mijn carrière diverse pedagogische activiteiten en functies uitgevoerd: vormingswerker, docent (aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) en als zzp’er trainer en coach van personeel en organisatie (onder andere voor trainingsbureau en opleidingscentrum Schouten & Nelissen). Hoofdthema’s: loopbaankeuze en (be)leidinggeven/managen.

Functies: Oprichter, bestuurslid, adviseur
Taken: Programma ontwikkeling, begeleiding coaches, ‘kletsmaat’

 

Geert spreken? Dat kan!

Kim van den Berg

Coach
Kim van den Berg

Kim van den Berg

Coach

Vanaf groep 3 van de basisschool wist ik het al zeker; ik word juf. Na het afronden van de havo ben ik dan ook vol goede moed en enthousiasme gestart aan de pabo. Dit sloeg echter gauw om, de prestatiegerichte insteek van docenten en ouders paste absoluut niet bij mij. Maar stoppen met een opleiding? Echt niet! Ik was altijd een gedreven student geweest en moest gewoon even door de zure appel heen bijten. Achteraf is stoppen met de pabo de beste keus die ik had kunnen maken. Het heeft mij geleerd dat ik kan vertrouwen op mijn gevoel.

Inmiddels studeer ik pedagogiek en zit ik als coach bij de Jonge Helden Academie volledig op mijn plek. Mede door mijn eigen ervaringen binnen het studiekeuze proces begrijp ik waar de jongeren tegen aan lopen. Met elkaar organiseren we een veilige sfeer binnen de groep, waarin er luchtig en met humor gepraat kan worden over het keuzeproces. Jongeren weten zelf goed wat ze willen en kunnen dat ook uitspreken, dus door het bieden van een luisterend oor en af een toe een kritische blik hoop ik te kunnen bijdragen aan plezier in het proces en uiteindelijk een bewuste keus; al dan niet voor een studie.

 

Functies: Coach
Taken: Coachen/opleiden

 

Kim spreken? Dat kan!

Lobke van den Aker

Coach
Lobke van den Aker

Lobke van den Aker

Coach

Ik ben altijd jaloers geweest op leeftijdsgenoten die van jongs af aan al wisten wat ze wilden gaan doen later. Mijn interesses waren breed en ik wist niet goed waar ik voor gebakken was. Toen ik een studie begon en deze niet bij me bleek te passen viel me dat zwaar. Ik wilde zo graag nuttig zijn en energie krijgen van hetgeen ik deed, maar hoe kwam het dan dat het allemaal even niet leek te lukken? Via een studiewisselpunt kwam ik bij de opleiding Learning and Development in Organisations uit. Tijdens deze vier jaar stonden persoonlijke ontwikkeling en groei centraal. Eerst op zoek naar wie je bent, dan komt de rest vanzelf. Ik kwam er achter dat leer- en -ontwikkelprocessen van anderen mij boeien en dat ik graag degene ben die met aandacht luistert, kritische vragen stelt en aanzet tot leren. Het is daarom dat ik mezelf hier bij de JHA inzet om anderen te helpen bij de zoektocht naar zichzelf en wat er bij hen past. Wat mij betreft is dit de basis en ik gun ieder mens zo’n cadeautje!

 

Functies: Coach
Taken: Coachen/opleiden

 

Lobke spreken? Dat kan!

Mara Rodenveen

Coach
Mara Rodenveen

Mara Rodenveen

Coach

Met een veterstrik diploma, middelbare school diploma, proefpoging Bedrijfskunde, HBO diploma Learning and Development (bijna) en wat zelfkennis op zak mag ik eindelijk beginnen met het grote mensen leven. Gelukkig wel op een toffe plek met leuke collega’s inclusief baan die past bij wie ik ben, wat ik kan en waar ik energie en plezier uit haal.

Ook voor mij duurde het even voordat ik uitgevogeld had wat ik nou wou doen voor een studie en werk. Op school, studie en bijbaantjes waren er momenten dat ik met volle enthousiasme ergens voor ging en daarna thuis kwam met een lach. Helaas waren er ook periodes met momenten die me vooral energie kostte en geen plezier gaven. Wanneer ik terug blik op de momenten waar ik enthousiast en energiek was had het altijd te maken met dat ik meer had geleerd over het menselijk gedrag, mensen had geholpen met een goed gesprek, of voor een groep mensen een presentatie of training had gegeven. Richting het einde van mijn studie besefte ik dat ik graag trainer/coach wou worden!

Als coach bij de JHA wil ik ook jou helpen bij het vinden van een studie of baan die vaker energie geeft dan dat het energie kost. Mijn missie is om iedereen op de juiste plek te krijgen zodat we niet alleen smachten naar het weekend maar doordeweeks ook plezier ervaren!

 

Functies: Coach
Taken: Coachen/opleiden

 

Mara spreken? Dat kan!

Merel Swartjes

Coach
Merel Swartjes

Merel Swartjes

Coach

Als het aan mijn middelbare school had gelegen was ik nu muzikant op het Conservatorium geweest, omdat ik via een aangeboden test aangaf dat ik ‘Muziek maken wel leuk vind’. Als ik de maatschappelijke maatstaaf had gevolgd, dan had ik misschien geen tussenjaar (of jaren) genomen en was ik ook niet gestopt met mijn eerste studie. Als ik dat had gedaan… Dan zou ik een heleboel waardevolle ervaringen en herinneringen niet beleefd hebben en zou ik misschien geëindigd zijn met een diploma waar ik later niks mee zou willen doen. Mede dankzij de Jonge Helden Academie ben ik er achter gekomen waar ik voor sta en waar ik voor wil gaan. Hier werd mijn altijd al bestaande mensen-interesse bevestigd en heb ik een studiekeuze kunnen maken. Vanuit mijn interesse in mensen en de kennis die ik opdoe in mijn huidige opleiding Psychologie, hoop ik iets voor anderen te kunnen betekenen.

 

Functies: Coach
Taken: Coachen/opleiden

 

Merel spreken? Dat kan!

Een eerste indruk krijgen van Jonge Helden Academie?

Enkele ervaringen van oud-deelnemers

Klik op de naam om de complete ervaring te lezen